Firemní zlato!

INFORMACE O ZÁKAZNÍKOVI JSOU VAŠE FIREMNÍ ZLATO!

Z předchozích článků víme, že je důležité zákazníky rozdělit do různých skupin a s každou komunikujeme jinak. Informace o zákazníkovi jsou vaše firemní zlato. Aby bylo možné o zákazníky dobře pečovat, budovat s nimi vztahy, spokojenost a důvěru, je potřeba je důkladně znát. V dnešním světě jsou informace, vedle kvality vína a služeb, klíčovou devizou pro každého vinaře či podnikatele.

 

"Ptejte se lidí na jejich názor. Poslouchejte otázky a hledejte odpovědi. Naslouchejte ostatním. Ale nakonec vždycky věřte svým instinktům a své intuici." - Kirk Kerkorian

 

Zákazníků může firma mít i pět nebo i tisíce. V každém z těchto případů přirozeně postupujeme při sběru informací jinak. U zákazníků, kteří vám dělají velké objemy obratu zjišťujte co nejpodrobnější informace, u menších zákazníků alespoň základní data.

 

→ Jaké jsou nejdůležitější informace, které by mohly vinaři něco přinést?

  • celé jméno a příjmení zákazníka, abyste ho oslovovali celým jménem
  • e-mail, abyste mu mohli poslat pozvánku na akci
  • telefon, abyste mu mohli zavolat
  • adresu, abyste věděli, kam mu dovézt víno
  • víno, které má rád, abyste mu ho znovu nabídli
  • informace, zda je podnikatel nebo zaměstnanec, abyste přes něj oslovili jeho zaměstnavatele a partnery
  • na jakých sociálních sítích je a kontakty na ně
  • služby, které očekává od vinaře, abyste mu mohli příště vyhovět
  • a samozřejmě odpověď, jak byl spokojený s vínem, vašimi službami nebo přístupem

 

"Kdybych měl osm hodin na pokácení stromu, šest bych strávil broušením sekery." - Abraham Lincoln

 

Čím detailnější informace budete mít, tím větší hodnota to pro vás je. Schopnost smysluplně zpracovat data o zákaznících a jejich přeměna v přesné informace, je klíčovým faktorem, který vás může odlišit od konkurence.

Pokud nemáte dost kontaktů a informací, neříkáte si o ně! Existuje mnoho způsobů jak je získat a nejjednodušším je prostě se zeptat, zda by vám dal vizitku nebo sdělil adresu, email a telefon. A pokud se zákazník zeptá, k čemu je potřebujete a co s nimi budete dělat? Odpovíte jednoduše, že byste ho rádi pravidelně informovali, co je u vás nového, jak se vám podařila vína letošního ročníku, jaké plánujete akce. Také se můžete zeptat, zda mu to nevadí a podle toho se rozhodnout o četnosti služby.

 

→ Jak se získanými informacemi nakládat?

  • EXCEL - je to zadarmo a je to nejjednodušší varianta! Udělejte si jednoduchou excelovskou tabulku a všechny informace do ní zapisujte
  • CRM programy (Customer relationship management = řízení vztahů se zákazníky), do kterých si kontakty vepisujete. Automaticky vám pak připomínají datum další schůzky, narozeniny. Lze je pořídit velmi levně, v případě velkého počtu kontaktů i sestavit na míru, což je pochopitelně dražší
  • KRABICE OD BOT - i kdybyste vizitky dávali do krabice od bot, bude to pořád mnohem lepší cesta, než informace nemít nebo s nimi nepracovat. Můžete mít vícero krabic, například pro: 

    → veřejnost, která jezdí pravidelně na vinařské akce

    → veřejnost, která by mohla využít letního pobytu u vás

    → veřejnost, která si nechá ráda posílat víno až domů

    → významné osobnosti či lidé, kteří o vás budou mluvit, psát a doporučovat vás

    → podnikatele a managery firem, kterým si dokážete představit, že pošlete nabídku

 

Když víte, které víno má zákazník rád, můžete mu ho připomenout a poslat informace o novém ročníku. Když víte, kde bydlí, můžete mu zavolat, že jedete do jeho města a vzít mu 1-2 kartony. Když víte, že je zaměstnancem nějaké firmy, můžete přes něj nebídnout dárková vína pro jejich zaměstnance a kolegy.

 

Zamyslete se, které informace potřebujete, jak tyto informace získat a jak s nimi budete pracovat.