Zabodujte se svatomartinskou etiketou

Odvážná etiketa pro odvážné víno

 

11. listopad je den, kdy vyhlížíme, zda přicválá Svatý Martin na bílém koni. Je to ale také den, kdy netrpělivě očekáváme první přípitek s letošními mladými víny, Svatomartinskými víny.

  

123

 

Přestože historie Svatomartinských vín sahá až do dob Franze Josefa II., masivní podporu získalo v roce 2005, kdy Vinařský fond odkoupil od vinaře pana Jiřího Kopečka z Valtic ochrannou známku Svatomartinské a vytvořil pro ni marketingovou kampaň. Po 12 letech můžeme směle říct, že vznikl nový svátek mladého vína, který zasáhl celou společnost.

 

Jak se svatomartinské etikety vyvíjely v čase

Vinařský fond v roce 2005 vytvořil logo a univerzální etiketu pro Svatomartinská vína. Martin na bílém koni zaplavil republiku a lidé si na značku Svatomartinské začali zvykat. V prvních ročnících používala většina vinařů výhradně univerzální etiketu a loga jednotlivých vinařství byla potlačena do pozadí.

 IMG 1031

 

S rostoucí nabídkou Svatomartinských vín rostla i potřeba jednotlivých vinařů odlišit se. Uvědomili si, že zákazník se v záplavě stejných etiket hůře orientuje a propagace konkrétního vinařství zaniká. Postupně si tedy vinaři začali logo Svatého Martina umisťovat do svých originálních etiket a ti odvážnější si nechali navrhnout novou etiketu speciálně určenou pouze na mladá vína.

 

IMG 1064

 

Odlišnost a originalita je jasný trend

Rok 2005

125 000 lahví Svatomartinských vín

36 vinařství

Drtivá většina vín nesla univerzální etiketu

Rok 2017

2 196 000 lahví Svatomartinských vín

105 vinařství

Vyrobili jsme pouze 23 000 ks univerzálních etiket

 

Jaké etikety na mladá vína vítězí v zahraničí?

Fenoménem mezi mladými víny je jednoznačně francouzské Beaujolais. Francouzi jsou v přístupu k etiketám velmi tradiční a konzervativní a po dlouhá léta je nemění. Možná právě proto jim Beaujolais dává příležitost experimentovat a popustit uzdu fantazii. Mladá vína hasí netrpělivou touhu konečně ochutnat vína nového ročníku, pojí se k prožitku z jedinečného okamžiku. Proto také jejich etiketa odráží intenzivní zážitek z tohoto "divokého" vína.

 

omesticTourists

 

Svátek nového Beaujolais se na celém světě slaví o půlnoci třetí čtvrtek v listopadu. Nejenže všichni netrpělivě vyčkávají do půlnoci na rozlévání prvních vzorků. Se stejnou zvědavostí hodnotí také design etiket nového ročníku. Na etiketách na Beaujolais se podílí významní umělci, je to velmi prestižní záležitostí pro každého grafika, malíře nebo kreativní agenturu. Etikety podtrhují osobitost vína, vynikají svou hravostí, mladostí a veselostí. 

 

Kam se svatomartinské etikety posunou v následujícíh letech?

V posledních letech s radostí podporujeme odvahu moravských vinařství vybočit v designu Svatomartinských vín z řady. Stejně jako francouzské Beaujolais i Svatomartinské dává prostor pro odvážnější etiketu, která koresponduje s charakterem mladého vína. Originální etiketa může navíc otevřít nové trhy a oslovit novou klientelu.

 

IMG 1009

 

Nebojte se dát prostor mladým talentovaným umělcům i grafikům, otevřete se novým nápadům. I když u svých tradičních vín nemáte odvahu ke změně, zkuste to třeba se Svatomartinským. Pojďme slavit Svatomartinská vína s radostí a lehkostí a stejně tak přistupujme k designu těchto etiket. To víno si to zaslouží!

 

Nechť jsou svatomartinské etikety svěží, hravé a nebojácné, stejně tak jako toto mladé víno!