Proč nevyrábět víno pro všechny?

Proč nevyrábět víno pro všechny?

Potřeby a požadavky zákazníků jsou dnes tak rozsáhlé a odlišné, že nemůžete účinně zasáhnout a uspokojit všechny. Proto je dobré určit si cílovou skupinu. A co to vlastně ta CÍLOVÁ SKUPINA je? 

Je to skupina zákazníků, která má společné znaky, jako je například chování při nákupu, místo kde žije, věk, pohlaví, vzdělání, příjem nebo životní styl.

„Náš zákazník je každý! Ideální je si to vůbec nemyslet, dobré je to alespoň nikam nepsat."
Michaela Mužíková

Zkuste si představit vašeho typického zákazníka - představte si jak vypadá, co dělá, jak uvažuje, kolik vydělává . . .  Že na tohle nemáte čas? Chyba! Dáte-li si práci s vytvořením svých cílových skupin, vrátí se vám to v podobě jasnější volby strategie.

Bude snadnější stanovit cenu, jasněji zjistíte způsob kde a jak zákazníky oslovit, jak je zaujmout, jestli se budete zviditelňovat na vinařských akcích, webu, nebo sociálních sítích . . . 

„Než si vytvoříte publikum, napřed se musíte rozhodnout, kdo v něm má sedět."
Derek Halpern

ZÁJEM O VÍNO A DŮVODY, PROČ JE VÍNO KUPOVÁNO

"Červené nebo bílé" - zákazníci s trvale nízkým zájmem 

  • nezajímají se o víno, stačí jim základní rozdělení na červené a bílé, tvoří většinu trhu
  • víno nakupují hlavně podle ceny - tak jako když nakupují chleba nebo mléko, zkrátka tam kde je nejlevnější
  • sáhnou po značce, kterou mají v podvědomí
  • Jak na ně? Zapamatují si jednoduché informace, logo, barevné kombinace, slogany (žádné popisky a složité vysvětlování)

"Víno kupují občas" - zákazníci s krátkodobě nízkým zájmem 

  • jsou to zákazníci z první skupiny, kteří nakupují při zvláštních příležitostech - narozeniny, dárek, sváteční stůl . . . 
  • při nákupu rozhoduje osobní zkušenost, doporučení rodiny, přátel nebo profesionální obsluhy, která jej snadno ovlivní
  • podle výzkumů preferují spíše odrůdu nežli výrobce - "manželka má raději Pálavu"
  • víno si koupí nejpravděpodobněji podle obalu - etikety, která jej osloví
  • Jak na ně? Etiketa, přímý prodej, osobní přístup

"To je pěkné víno" - zákazníci s trvale vysokým zájmem o víno

  • tvoří menšinu, jsou ideální zákazníci pro vinaře
  • o víno se zajímají, mají vysoké znalosti, investují spoustu času i peněz do výběru vína
  • tato skupina nakupuje vaše prémiová vína a zvyšuje vám obrat
  • Jak na ně? Aktivní komunikace, informování o novinkách a hlavně budování osobních vztahů
„Cílem podniku by nemělo být dělat byznys s každým, kdo zaklepe na dveře, měli byste se zaměřit na lidi, kteří věří v to, co vy."
Simon Sinek

Kdo je vas cilovy zakaznik

Jasné definování cílové skupiny je klíčovým faktorem vašeho podnikání. Bez jasné představy o tom, komu své víno nabízíte a s kým komunikujete, nedosáhnete patřičného úspěchu. Je velmi důležité stanovení cílových skupin a jejich správné oslovení tak, aby každá skupina dostala ty infromace a benefity, které chce slyšet.

0
0
0
s2sdefault