Rozhlédněte se kolem

V prvních dílech naší série Etikety s příběhem jsme hledali příběh etikety v historii a poté v osobnosti vinaře. Dnes budeme pátrat po motivu etikety v naší krajině, na území naší rodné vsi nebo při zkoumání zvířecích obyvatel našeho vinohradu. Někdy se stačí jen rozhlédnout kolem sebe, téma etikety se může ukrývat v názvu  návrší nad vesnicí, ve jménu ryby, která je typická pro potok tekoucí pod vinohradem, nebo podle staré lípy, která už generace stíní váš sklep.

Příběh inspirovaný krajinou

krajina text

Nádherné etikety tiskneme pro Vinařství Kořínek & Trávníček, sídlící v Hnanicích, které najdete v národním parku Podyjí. Místní krajina je plná rozmanitých živočišných druhů, jež se zabydlely i na etiketách vinařství. Otevírají se tak nekonečné možnosti pro nové etikety, které spolu perfektně ladí a tvoří ucelený styl. Příběhy se dají najít všude, mladé víno například nese motiv motýla, který se právě vylíhl z kukly.

krajina text 2

Etiflex přispěl svým citem pro barevnost

V tomto případě jsme od vinařství dostali hotové zadání a naším úkolem bylo přesně dodržet zadaný vzhled. Cit pro barevnost a přesný odhad při míchání barev mají naši tiskaři naštěstí dobře vytrénovaný.

Víra v přírodu a tradici

krajina fili 1

Jak říkají manželé Robert a Daniela, rodinné vinařství Filiberk je malé a bez dlouhého rodokmenu. O své víno ale pečují s láskou k přírodě, k Bohu a k sobě navzájem. Jdou cestou ruční práce při používání starých osvědčencýh postupů. I pojetí jejich etikety vychází z motivů nalezených v místě vinařství, v Kobylí na Jižní Moravě, opřených o historii a tradici. Název vinařství a myšlenka etikety vzešla z umístění jejich opečovávaného vinohradu, ze znaku rodné obce manželky a ze zvlněné krajiny, která se u Kobylí rozprostírá.

Krajina i historie na jedné etiketě

krajoina fili

Pojmenování vinařství po vršku Filiberk, na kterém sklízí své nejlepší hrozny, se přímo nabízelo. Erb samotné obce Kobylí – ryba se třemi šípy – byl pak námětem pro vytvoření loga, do kterého byl doplněn monogram F. Na etiketě je zpracován technologií emboss, kdy na vás písmeno F přímo magicky vystupuje. Na název vinařství byla použita technologie opačného efektu – deboss – písmena jsou vtlačena do materiálu.  Tak můžete při zkoumání etikety zapojit i další smysl a tím je hmat. Etikety jsou vytištěny na přírodním nebo kraftovém papíru, použila se záměrně pouze barva černá a bílá tak, aby vynikly úmyslné nedokonalosti tisku. Kdysi rozlehlá vodní plocha Kobylského jezera, které dnes už neexistuje, byla inspirací pro tyrkysovou barvu pozadí a tmavomodré vlnky na okraji etikety. Spojení tří různých symbolů, které ale všechny vychází z umístění vinic a vinařsví, vznikl design etiket, který ladí na etiketě a ladí také se smýšlením samotného vinařství Filiberk.

Ojedinělý tvar zaujme

krajina nikols

Etiketa vinařství Nikolsburg k vám v první chvíli promlouvá svým ojedinělým tvarem. Nápad znázornit město Mikulov a všechny jeho významné stavby na jedné etiketě byl vynalézavě vyřešen a to díky speciálnímu tvaru etikety. Na spodní část etikety byl použit výsek, díky kterému můžete před sebou pozorovat panorama celého města Mikulov – zámek, Ditrichsteinskou hrobku nebo Svatý kopeček. Pečeť města Mikulov je zapracována parciálním lakem a decentně tak prostupuje celou etiketou, vystupuje z matného podkladu etikety a vytváří tak i hmatový vjem. Jemný metalický efekt technologie horké ražby na malých detailech už jen dodává zářivý lesk a konečný punc etikety.

 

Umíte kolem sebe vidět odlišnosti?

Co vidíte, když se rozhlédnete po svých vinicích? Jaká fauna a flóra žije ve va- šem regionu? Leží váš vinohrad třeba nad rybníkem nebo pod starou lípou? Našly se v okolí vašich vinic zajímavé vykopávky? Choďte s očima otevřenýma a inspirace na sebe jistě nenechá dlouho čekat.

 

0
0
0
s2sdefault

Zapište se svou etiketou do paměti zákazníků


V prvním dílu naší série Etikety s příběhem Historie - naučte své etikety vyprávět jsme mapovali etikety, které se inspirovaly v historii. Dnes budeme příběhy etiket hledat v osobnosti vinaře. Inspiraci pro vaši novou etiketu můžete hledat ve svém každodenním životě, v tom, co vás baví a charakterizuje. Podívejte se s námi na etikety, které našly motiv v příjmení, povolání anebo vášni vinaře.


Příběh o roztrhané košili

Pan Milan Vašíček je živelná osobnost, v žilách mu tepe moravská krev a naplno žije folklorem. Při degustacích vždy zasedá za cimbál a často skončí s roztrhanými rukávy krojované košile. Přesto si přál moderní, čistou etiketu bez folklorního motivu. Dlouho jsme přemýšleli, jak moderně pojmout tradiční ornament, který je pro jeho osobnost tak charakteristický. Inspirací pro podobu etikety se nakonec stala drobnost – roztrhaný krajkový rukáv košile.

vasicek 3

Naše role v příběhu

S panem Vašíčkem jsme společnými silami pátrali po nosné myšlence a hledali jsme motiv, který jej nejlépe vystihne. Výsledkem živých debat bylo jasné zadání pro grafika – moderní pojetí folklorního motivu krajky z kroje. Jakmile byl návrh na světě, zbývalo už jen najít tu pravou tiskovou technologii, aby krajka vypadala, jak má. Proběhla řada tiskových pokusů a testů a námaha se vyplatila. Originální krajková etiketa je na světě.

 

Nespoutaný let jestřába

jestrab clanek 2

Pan Libor Jestřáb si námět pro svou etiketu nechával dlouho zrát v hlavě. Sám cítil, že jméno Jestřáb je jako stvořené ke grafickému ztvárnění. Jako hlavní motiv si zvolil jestřábí pírko, které se nám podařilo věrně zpracovat náročnou kombinací tiskových technologií. Grafiku doplňuje smělý tah štětcem v dynamické modré barvě. Symbolizuje nejen zvlněnou krajinu vinic pod Dubňansků horů, ale také nespoutanost letu jestřába.


Na lahvích Jestřáb najdete také velmi poetickou charakteristiku vína. Pan Jestřáb nám prozradil, jak verše vznikají: „Prostě jsem se neudržel a musel jsem ze sebe dostat emoce, které mám z vína, když nad ním přemýšlím déle než jednu láhev. V momentě, kdy scelím dvě vína k sobě, nevzniká mi jedno nové víno, ale souznění dvou povah, které si mezi sebou povídají...“.



jestrb clanek

Pes jako symbol vinařství

clanek kunc

U etiket Vinařství Vinum Kunc najdete příjemné odlehčení. Na jednoduché čisté etiketě dominuje logo vinařství s kresbou psa. Ten se v novém logu neocitl náhodou. MVDr. Jiří Kunc se totiž kromě vína věnuje také veterinární praxi a zvířata jsou součástí jeho života. Povolání vinaře tak pomohlo najít originální prvek, který víno odliší od ostatních. Etiketa působí svěže a vtipně, což je pro zákazníky poutavé. Pokud se navíc podaří předat hlubší myšlenku - příběh, který pejska na etiketu dostal, vryje se jim do paměti ještě silněji.

Jak přijít na to, co vystihne vás?

Je něco, o čem dovedete mluvit hodiny? Máte historku, kterou jste o sobě už několikrát při degustaci vyprávěli? Co děláte nejraději, čím se odlišujete od vinařů ze sousedství? Máte zajímavé příjmení nebo profesi, která by se mohla promítnout do vaší značky? Zamyslete se, co z vašeho života by mohlo pomoci vytvořit kouzelný příběh pro vaši značku.

 

 

0
0
0
s2sdefault

V Portugalsku nad vinohrady létají sovy

Chodíme po vinařském světě s očima otevřenýma, hledáme zajímavé inspirace a nápady pro design vašich vín a jeden jsme nedávno našli v Portugalsku. 

sova

Sovy jako spojenci vinařů

Portugalský král začátkem 19. století zřídil organizaci Companhia das Lezírias, která dodneška provozuje v oblasti ústí řeky Tejo své vinařství. Víno si našlo svůj příběh i název v nádherném živočišném druhu, který se usadil v okolí místních vinic. Je to sova Tyto Alba, u nás známá jako Sova pálená. Tento druh sovy je zemědělci velmi ceněný, protože jako přirozený predátor hubí drobné hlodavce a škůdce lépe než jakékoliv lidské nástrahy. Zemědělci si tyto sovy hýčkají a podporují je tím, že jim v okolí svých pozemků připravují hnízda.

tyto alba vinastv

Companhia das Lezírias je příkladem upřímného respektu a úcty k přírodě. Mnoho let se zasazuje za ochranu a podporu místních sov, které jim na oplátku pomáhají při ochraně vinic. Designerské studio Rita Rivotti Wine branding & design tuto symbiózu využilo při tvorbě nového obalového designu pro vína tohoto vinařství.

 

Když produkt mluví od srdce

Úcta k přírodě a ekologii, která v organizaci reálně dýchá, se obtisknula i do jejich produktu. Víno se stalo poctou vznešenému druhu sovy Tyto Alba. Nese jeho název i vyobrazení mýtické sovy na etiketě. Moudrý ptačí strážce symbolizuje kvalitu a spolehlivost. Etiketa existuje v několika barevných variantách a využívá kombinace dvou metalických odstínů horké ražby k podtržení vznešeného výrazu sovy.

p titoalba 3

Obal, který baví

Celý obalový koncept vína však získává ty pravé grády, když spatříte láhev uloženou v jejím dřevěném boxu. Krabice na víno je reálnou funkční ptačí budkou, připravenou k zavěšení na strom. Sova moudře vyhlíží ze svého hnízda a čeká, kdo ji pustí do světa. Ekologický a vtipný nápad na dvojí využití obalu koresponduje s hodnotami vinařství. Navíc si získává pozornost klienta a odlišuje vína mezi ostatními.

Koncept obalového designu vín Tyto Alba uspěl také v designerských soutěžích. Získal stříbrné ocenění Pentawards 2015 v kategorii nápoje a zvítězil i v A´Design Award 2016-2017 v kategorii obalový design.

p titoalba 2

Jednu láhev vína a dobrý pocit, prosím 

Víno, které pro nás portugalská sova strážila, navíc příjemně překvapilo svou chutí. Teď nám tu na stole stojí prázdná láhev a za oknem už se ptáci hádají, kdo že to bude mít nový domov. My máme radost z povedeného designu a dobrý pocit, že pomyslný kruh se uzavřel. Příběh tohoto vína začíná a také končí v přírodě.

p titoalba 5

 

Použité zdroje:

http://www.tytoalba.pt/

http://ritarivotti.pt/en/work/tyto-alba

http://www.pentawards.org/winners/?p=17987

http://competition.adesignaward.com/design.php?ID=57632

 

0
0
0
s2sdefault

Naučte své etikety vyprávět

Zpracovali jsme pro vás čtyřdílnou sérii Etikety s příběhem, kde můžete hledat inspiraci pro své úvahy o tom, jak uchopit a prezentovat svou značku. Věříme, že příběhy tvoří rýhu v paměti zákazníka, vytvářejí pouto a loajalitu. V prvním dílu jsme pro vás vybrali několik příběhů etiket inspirovaných v historii.

příběhy ukryté v historii

clanek pribeh sedlak 1

K Sedlákovi patří koně

Vinařství Sedlák si za symbol svého vinařství zvolilo koně, kteří k zakladatelům jejich rodu neodmyslitelně patřili. Právě ke koním Dobrošovi a Milošovi se vážou zážitky z dětství současných majitelů, předlohou pro grafiku nynějších etiket se proto staly staré rodinné fotografie. Symbol koně představuje zejména poctivost v přístupu k vínu i lidem. Tento motiv najdete v různých variacích v jednotlivých řadách vín a podle koně už zákazníci svého „Sedláka“ poznají.

Cesta k cíli začala u nás

tep Outin Style

S panem Sedlákem jsme společně hledali podobu nových etiket a začali jsme jejich vizuální stránkou. Spolupracujeme s řadou externích grafiků různého stylu a zaměření. Doporučili jsme osvědčené studio, které motiv koně zpracovalo do jednotlivých řad vín. Protože součástí představy bylo i zpracování textu o vinařství, propojili jsme Sedlákovy s naším externím copywriterem, který profil napsal. Na nás pak bylo technické řešení tisku. Grafické studio mělo přesnou a poměrně náročnou představu, jak mají detaily na etiketě vypadat. Finální podobě proto předcházela řada tiskových zkoušek, pokusů, změn a ladění ve výrobě. O to větší radost nám dělá povedený výsledek a zejména spokojenost zákazníka.

Prstem po mapě s víny Skoupil

IMG 1197clanek skoupil mapa

V roce 2016 Vinařství Skoupil kompletně proměnilo design etiket a celé značky, vznikly čtyři řady vín se čtyřmi odlišnými etiketami. Grafika řady Terroir vychází ze starých map reálných viničních tratí. Zákazníka při detailním zkoumání etikety překvapí zvýraznění trati, ze které víno vzešlo. Bonusem jsou také plastické detaily zpracováné embossingem. Umožňují doslova cestovat prstem po mapě a studovat reliéf krajiny. Nová etiketa Terroir získala ocenění Reddot design award.

Téma na etiketu našli archeologové

clanek skoupil keramika

Kolekce vín Keramika našla své téma v archeologickém nalezišti v trati Nová hora u Velkých Bílovic. Zde byly nalezeny keramické amfory zdobené reliéfními motivy. Kresba amfory i reliéf se objevuje na nových etiketách. Reliéf jsme zpracovali technologií embossingu, takže působí na další ze smyslů, hmat.

Rousovi se inspirovali starým rodinným erbem

Step Outin Style

Etiketa Vinařství Josefa Rouse z Horních Bojanovic je inspirována starým rodinným erbem rodiny Rousových, jejichž jméno je ne náhodou spjato s růžemi. Při zkoumání rodinného rodokmenu Rousovi objevili v historických materiálech tento zajímavý prvek a rozhodli se tři růže použít také pro své logo a novou etiketu. Tři růže jsme na etiketu zpracovali technologií embossu, kterou jsme v kombinaci s horkou ražbou použili také v logu.

 

Jak hledat svůj příběh v historii?

Projděte staré rodinné fotografie, prohlédněte třeba i půdu a stodolu. Neukrývá se tam právě ta věc, která vaše vinařství vystihne? Sídlíte v historických prostorách, vlastníte starobylý sklep nebo vás poznají podle jiného netradičního prvku? Schováváte si zajímavou památku po předcích? Máte v historii rodiny nebo obce zajímavou osobnost nebo příběh? Dochovala se u vás stará kronika či mapa? Až budete hledat motiv, který vás odliší, právě zde se mohou ukrývat kořeny vašeho příběhu.

0
0
0
s2sdefault

Odvážná etiketa pro odvážné víno

11. listopad je den, kdy vyhlížíme, zda přicválá Svatý Martin na bílém koni. Je to ale také den, kdy netrpělivě očekáváme první přípitek s letošními mladými víny, Svatomartinskými víny.

123

Přestože historie Svatomartinských vín sahá až do dob Franze Josefa II., masivní podporu získalo v roce 2005, kdy Vinařský fond odkoupil od vinaře pana Jiřího Kopečka z Valtic ochrannou známku Svatomartinské a vytvořil pro ni marketingovou kampaň. Po 12 letech můžeme směle říct, že vznikl nový svátek mladého vína, který zasáhl celou společnost.

Jak se svatomartinské etikety vyvíjely v čase

Vinařský fond v roce 2005 vytvořil logo a univerzální etiketu pro Svatomartinská vína. Martin na bílém koni zaplavil republiku a lidé si na značku Svatomartinské začali zvykat. V prvních ročnících používala většina vinařů výhradně univerzální etiketu a loga jednotlivých vinařství byla potlačena do pozadí.

IMG 1031

S rostoucí nabídkou Svatomartinských vín rostla i potřeba jednotlivých vinařů odlišit se. Uvědomili si, že zákazník se v záplavě stejných etiket hůře orientuje a propagace konkrétního vinařství zaniká. Postupně si tedy vinaři začali logo Svatého Martina umisťovat do svých originálních etiket a ti odvážnější si nechali navrhnout novou etiketu speciálně určenou pouze na mladá vína.

IMG 1064

Odlišnost a originalita je jasný trend

Rok 2005

  • 125 000 lahví Svatomartinských vín
  • 36 vinařství
  • Drtivá většina vín nesla univerzální etiketu

Rok 2017

  • 2 196 000 lahví Svatomartinských vín
  • 105 vinařství
  • Vyrobili jsme pouze 23 000 ks univerzálních etiket

Jaké etikety na mladá vína vítězí v zahraničí?

Fenoménem mezi mladými víny je jednoznačně francouzské Beaujolais. Francouzi jsou v přístupu k etiketám velmi tradiční a konzervativní a po dlouhá léta je nemění. Možná právě proto jim Beaujolais dává příležitost experimentovat a popustit uzdu fantazii. Mladá vína hasí netrpělivou touhu konečně ochutnat vína nového ročníku, pojí se k prožitku z jedinečného okamžiku. Proto také jejich etiketa odráží intenzivní zážitek z tohoto "divokého" vína.

omesticTourists

Svátek nového Beaujolais se na celém světě slaví o půlnoci třetí čtvrtek v listopadu. Nejenže všichni netrpělivě vyčkávají do půlnoci na rozlévání prvních vzorků. Se stejnou zvědavostí hodnotí také design etiket nového ročníku. Na etiketách na Beaujolais se podílí významní umělci, je to velmi prestižní záležitostí pro každého grafika, malíře nebo kreativní agenturu. Etikety podtrhují osobitost vína, vynikají svou hravostí, mladostí a veselostí. 

Kam se svatomartinské etikety posunou v následujícíh letech?

V posledních letech s radostí podporujeme odvahu moravských vinařství vybočit v designu Svatomartinských vín z řady. Stejně jako francouzské Beaujolais i Svatomartinské dává prostor pro odvážnější etiketu, která koresponduje s charakterem mladého vína. Originální etiketa může navíc otevřít nové trhy a oslovit novou klientelu.

IMG 1009

Nebojte se dát prostor mladým talentovaným umělcům i grafikům, otevřete se novým nápadům. I když u svých tradičních vín nemáte odvahu ke změně, zkuste to třeba se Svatomartinským. Pojďme slavit Svatomartinská vína s radostí a lehkostí a stejně tak přistupujme k designu těchto etiket. To víno si to zaslouží!

Nechť jsou svatomartinské etikety svěží, hravé a nebojácné, stejně tak jako toto mladé víno!

0
0
0
s2sdefault