Reportáž z odborného workshopu "Jak na prémiovou etiketu"

V červnu 2018 jsme v Etiflexu zorganizovali odborný workshop na téma "Jak na prémiovou etiketu". Cílem akce bylo obohatit naše externí spolupracující kreativce a grafiky o cenné informace z výrobního procesu etiket.

Návrh etikety na víno skýtá mnoho příležitostí ke kreativitě. Jejich výroba má však zároveň svá technologická specifika, která se vyplatí znát už při návrhu. Proto chceme grafikům pomáhat pochopit je a rozšiřovat si obzory. 

Tentokrát byla řeč o samolepicích materiálech. 

workshop 5

Pro workshop jsme vybrali inspirativní prostředí Vinařství Zapletal ve Velkých Bílovicích. Osobitý interiér vinařství a výhled na okolní vinice pomohly navodit pohodovou atmosféru akce.

workshop 7

Workshop uvedli svou prezentací odborníci z italské firmy Arconvert, našeho dlouholetého partnera a dodavatele papíru. Arconvert je členem papírenské skupiny Fedrigoni, jež je ve svém oboru lídrem na evropském trhu. Papírny Fedrigoni vyrábí například i papír na EURO bankovky pro Evropskou centrální banku. Arconvert se specializuje na samolepicí materiály, které drží vysoký standard v kvalitě i designu, přesně jak to Italové umí. 

workshop 3

Michele Pernici a Micol Valle z italského Arconvertu

Grafici měli na workshopu možnost prohlédnout si spoustu inspirativních vzorků a realizací etiket z různých koutů světa.

workshop 1

Osahali jsme si třívrstvou etiketu z projektu "Con vista-Chianti Classico Cecchi" vyrobenou vrstvením tří různých materiálů přes sebe. 

workshop 10

Diskutovali jsme o technologických postupech, výhodách i omezeních jednotlivých materiálů. 

workshop 2

Testovali jsme materiál odolný vůči oleji, který Arconvert nedávno vyvinul v reakci na četné poptávky výrobců olejů z jižních krajin.

workshop 4

Probírali jsme i žhavé téma vinných etiket - odolnost materiálů vůči vlhkosti, která je nutností v podmínkách vinných sklepů a gastro provozů.

 workshop 9

A jak už je v Etiflexu zvykem, cílem workshopu bylo také utužit vztahy a pobavit se. O to se postarala řízená degustace.

workshop 6

Poštěstilo se nám degustovat přímo s panem Františkem Zapletalem, majitelem vinařství, který degustace běžně nedělá. Nechyběla ani prohlídka vinařství a výměna zkušeností z moravských a italských vinohradů. 

workshop 8

Všem partnerům děkujeme za účast a už se těšíme na příští workshop!

 

Jste grafik a máte chuť zúčastnit se podobného workshopu?
Kontaktujte nás, v Etiflexu máte dveře otevřené!

 

 

 

0
0
0
s2sdefault

Dne 15.6.2018 nás navždy opustil pan Blažej Pálka, zakladatel Etiflexu. Děkujeme za jeho celoživotní práci, filosofii a inspiraci, bez kterých by Etiflex nebyl tam, kde je. S úctou vzpomínáme...

ETIFLEX 00161 002

 

Připomeňme si rozhovor s panem Pálkou, který vznikl před několika měsíci pro naše firemní noviny. O začátcích rodinné tiskárny, dvougeneračním podnikání i životní filosofii si s tatínkem a zakladatelem Etiflexu povídala současná majitelka Lucie Hotařová.

ETIFLEX 00196 002

Vinaři, pozor! Exkluzivní viněty k dodání!

Firmu jsi založil po desítkách let zaměstnání v tehdejších Moravských tiskařských závodech. Pamatuješ si, co bylo nejtěžší?

Nejtěžší bylo udělat právě to rozhodnutí. A pak také samotné začátky, když se po revoluci tiskařské závody rozpadly a my jsme přemýšleli, co dál. Dostal jsem nabídku odkoupit nějaký starší stroj. Řekli mi tehdy: „Podívej, zbyly nám tady tyto stroje, vyber si, kterou mašinu chceš, a zítra si ji musíš odvézt.“ A tak jsem začal doma ve sklepě dotiskovat etikety pro vinaře. 

Jak vzpomínáš na své podnikatelské začátky?

Dal jsem si do novin inzerát: „Vinaři, pozor, exkluzivní viněty k dodání, Lidická 56.“ Vyšel Nový život a u nás stála fronta deseti lidí. Měl jsem bianko etikety z Rakouska a dotiskoval na ně texty. Pomáhala celá rodina! Skoro potmě jsem ručně sázel písmenko po písmenku. Časem jsme pořídili další stroje a nabírali zaměstnance, firma rostla.

Měl jsi v začátcích i nějaké těžkosti a jak jsi je překonával?

Po revoluci to byla divoká doba, spousta mých zákazníků také začínala. Někteří to nezvládli a já jsem to odnesl ztrátou. Naštěstí tu ale byli ti poctiví, kteří mě podrželi. V těžkých dobách jsem se držel myšlenky, že nikdy nemůžu zkrachovat, protože vyrábím. Když vyrábím věc, kterou někdo potřebuje, přežijeme. Výroba pro mě vždycky znamenala základ poctivého podnikání.

Jaké se tehdy tiskly etikety na víno? Utkvěla ti některá etiketa v paměti a proč?

Etikety se tenkrát dělaly v arších pro mokré lepení. Nejvíc si pamatuji právě ty rakouské bianko etikety, s nimiž jsme začínali. Byly už zlacené a s ražbou. Měly jednoduchý design, ale zpracování perfektní. Právě ty mně utkvěly v paměti dodneška. Obdivoval jsem, jak jsou všecky stejně barevné, perfektně ořezané, už tehdy jsem si řekl, že to je můj sen. Stejně tak mě už od začátku hrozně zajímal fllexotisk. Už když jsem začínal podnikat, jezdili jsme po republice a sháněli stroj. Ale byly to obrovské investice, na které jsme si museli počkat. Stejně jako spousta vinařů jsi šel cestou rodinného podnikání a zaměstnal jsi v tiskárně i své děti.

Jak vzpomínáš na naši dvougenerační spolupráci?

Bral jsem jako samozřejmé, že dětem nabídnu práci. Měl jsem ale to štěstí, že jste o firmu měli zájem. Bylo mi jasné, že bez něj by nemělo smysl vás do tiskařiny nutit. Byl jsem rád, že jste na sobě pracovali a že jste si dělali školu i při práci. V tom jsem vás moc podporoval. Mám radost, že to, co ses ve školách naučila, dáváš zpátky do firmy. V roce 2007 jsi mi svou firmu předal.

Co se ti v té době honilo hlavou?

Generační předání není jednoduché. Často jsem zažil, jak se otec a syn do krve hádali o etiketu. Určitě není pro starší generaci jednoduché sledovat vývoj a držet krok s dobou. Beru to tak, že my jsme položili základy a děti naše dílo dál zvelebují. I když jsme si spolu prošli náročná období, nikdy jsem o vás neměl pochybnosti. Srovnal jsem si v hlavě, kolik je mi let, a zvažoval, co dál. Vzpomínal jsem na to, jak jste mě podporovali v podnikání a mnohých těžkostech, a dozrálo ve mně jasné rozhodnutí. Věřil jsem, že si poradíte. A jsem rád. Opravdu bych nechtěl všechny ty starosti dál prožívat, bylo to náročné. Teď mě trápí akorát to, že ještě nemám porytou zahradu.

Jaké je tvé životní krédo, které bys nám rád předal?

Především serióznost. Když jsem slíbil, že to bude hotové, dělal jsem všecko pro to, aby to tak bylo. Byl jsem vždycky velmi nešťastný, když jsem nemohl dodržet termín. Kvalita a termín, to bylo pro mě vždycky to hlavní.

Co bys přál Etiflexu do budoucna?

Přál bych si, aby se vinařům dařilo, pak se bude dařit i vám. 

 

Rozhovor vznikl v prosinci 2017 pro firemní noviny z Etiflexu.

 

 

0
0
0
s2sdefault

Zapojte své smysly - může být etiketa slyšet?

Zákazník se rozhoduje několika smysly. Při nákupu vína je to nejčastěji zrak, hmat, později pak čich i chuť. Velký význam má však také sluch.

Různé povrchy etiket umožňují slyšet zvuk pohybu prstu po etiketě. Je to dáno jejich speciálním povrchem. Kombinace vjemu sluchem i hmatem má emotivní dopad na zákazníka. Struktury připomínají semiš, kůži, dřevo, látku, vlákno, jsou hrubší i jemnější.

Přijďte se k nám dotknout nové řady materiálů s označením Senzorial Range.

V nabídce máme materiály značky Fasson:

  • Wood skin paper
  • Cloud white
  • Skinny
  • Fiebers Look
  • Textile Look
  • Paper Watemark
  • Tyvek
  • Velvet Vellum Extra
0
0
0
s2sdefault

Bílá zůstává bílá i v ledu

Exkluzivní jasně bílá barva na etiketách ztrácí svůj jas a šedne v případech, když je víno v kbelíku s ledem. Designéři z celého světa trvají na zachování bělosti i v mokrých podmínkách.

Byla vyvinuta nová technologie Avery Dennison Aqua Opaque, která udržuje etikety bílé i za mokra.

Tato technologie je aplikována na různé samolepící materiály, které pak odolávají vlivu absorbce vlhkosti a zabraňují "šedivějícímu" účinku nejméně po dobu 2 hodin.

Studie ukázaly, že zachování bělosti má u spotřebitele dopad na emocionální vnímání, kvalitu, dokonalost, prestiž a eleganci značky.

V Etiflexu máme materiály značky Faason v této nabídce:

  • Rustique Blanc FSC
  • Rustique Extra Wh FSC
  • Martelle Blanc New FCS
  • Wood
0
0
0
s2sdefault

Buďte vidět - bílá nebo černá etiketa?

Podle globálních trendů a hodnocení spotřebitelů je bílá nejpopulárnější barva na etiketách. Bělost vzbuzuje u spotřebitelů čistotu, eleganci a luxus. Je také velmi oblíbená u umělců, jimž dává vyniknout jejich dílům. Extra bílé materiály také umožňují docílit jemnějších detailů při tisku.

Čím více je bílá jasnější, tím je docíleno vyššího kontrastu, a také vyšší viditelnosti v regálech obchodů či vinoték.

Odlište se také!

Máme rozšířený výběr extra bílých materiálů s označením White Reinbow.

V nabídce máme z materiálů značky Fasson:

  • Rustique Extra White
  • Martele Extra White
  • Pure Cotton (100% Tree Free)
  • True Linen
  • Pampa
0
0
0
s2sdefault