Porota soutěže Obal roku 2023 v září rozhodla o vítězích. Jedním z nich se stala série etiket, které tiskneme pro mladou českou palírnu Raspenava Distillery.

Technologicky náročná etiketa Rýdzi se zařadila mezi naše úspěchy s oceněním Obal roku. V letošním ročníku v soutěži zabodovaly dva naše projekty. Po řadě vinných etiket jsou to hned dvě české pálenky - Rýdzi a Dlabka

raspenava obalroku23

Obal roku 2023 a WorldStar 2024

Obal roku je česká obalová soutěž registrovaná pod záštitou světové organizace World Packaging Organisation

Každoročně se schází porota složená z odborníků z řad obalářů a rozhoduje o udělení ocenění Obal roku místním výrobcům obalových řešení. Rozhodující kritéria jsou inovativnost, funkčnost, design a zpracování.

Porotu ve všech bodech uspokojila naše etiketa Rýdzi z Raspenavy.

Na úspěch v české soutěži navázalo v lednu 2024 světové ocenění Worldstar Awards 2024. Série etiket uspěla u mezinárodní poroty, která posuzovala 435 obalových návrhů ze 41 zemí.

Raspenava 04

Raspenava 05

Raspenava 06

Palírna Raspenava Distillery

V roce 2021 se v podhůří Jizerskohorských bučin zrodila myšlenka založit destilerii. Následující rok již v Raspenavě stála čtyřpatrová destilační kolona a začal se psát příběh Raspenava Distillery

Majitel palírny Mirek Rýdzi je věrný svému jménu. Pod značkou Rýdzi tvoří řadu "ryzích" ovocných destilátů:

eb11ac3ecc76b3dad05d0fe4cbf205da

Majitel palírny: Mirek Rýdzi (vlevo)

"Naší vizí je pálit kvalitní pálenky a třtinové rumy o nejvyšší kvalitě. Nepoužíváme žádná aromatická dochucovadla, každý náš destilát je čistý, ze 100% přírodní produkt.

Z plodů naší země vyvtáříme destiláty pro potěchu chutí našich zákazníků. Chceme, aby pro ně náš lihovar znamenal jistotu kvalitních přírodních produktů."

Vítězné etikety Rýdzi

Nový produkt si žádá nový obal a Mirek Rýdzi měl jasno. Maximální péči věnoval nejen poctivým surovinám a destilaci, ale také obalu. Ve spolupráci s designérem Alešem Sadilem vznikl odvážný návrh na sérii vrstvených etiket.

navrh

první návrh etiket od designéra Aleše Sadila

Designér vsadil na hravost barev a tvarů. Etiketa znázorňuje pestrobarevnou Rýdzi zahradu plnou chutí a vůní. Grafika rozehrává fantazii a odkazuje na vášně majitele palírny. 

Celý komplet etiket se skládá z dvouvrstvé přední etikety, zadního štítku, na který se dá ručně dotiskovat razítko s datem plnění, a krčku na hrdlo lahve. Jednotlivé etikety fungují jako dílky skládačky a spolu tvoří unikátní kompozici.

Raspenava 03

Přední etiketa využívá vrstvení dvou kontrastních materiálů, které propojuje velkoformátová zlatá horká ražba na logu Rýdzi. Netradiční nápad přinesl mnoho:

Na jedné straně technologický oříšek pro tiskárnu a infarktovou výzvu pro tým lepičů u výrobce, na straně druhé výjimečný zážitek z objevování detailů pro uživatele.

Raspenava 01

Projekt dokazuje, že produktový obal je potřeba řešit jako celek složený z mnoha detailů. Etiketa je v dokonalé souhře s lahví, dřevěným uzávěrem a krabicí, kterou doplňují další dvě etikety.

Raspenava 08

Raspenava 07

Raspenava 09

Rafinovaný koncept umožňuje rozrůstání produktové série o nové druhy pálenky, stačí zvolit odstín štítku a krčku na lahvi podle vypáleného ovoce.

333820295 601600005222746 692120567151102330 n

Držitel ocenění Obal roku 2023 a Worldstar Awards 2024
Série etiket na ovocné destiláty Rýdzi

Ocenění:
Obal roku 2023, kategorie Etikety
Worldstar Awards 2024, kategorie Alcoholic beverages
Zadavatel: RASPENAVA DISTILLERY s.r.o.
Návrh etikety: Aleš Sadil
Realizace: Etiflex, s.r.o.

Použitý materiál: Sirio Pearl, Cotone, Cotton Touch
Použité technologie: flexotisk, digitální tisk, horká ražba

Bližší informace o ocenění Obal roku 2023:
https://obalroku.cz/cs/ocenene/obal-roku/2023/11547#or11547
Bližší informace o ocenění Worldstar Awards 2024:
https://worldstar.org/winners/worldstar/2024/

 

0
0
0
s2sdefault

Série etiket na ovocené a bylinné destiláty, které tiskneme pro klienta Dlabka Distillery z Českého ráje, v září získala ocenění Obal roku 2023.

Etikety uspěly před porotou složenou z odborníků obalového průmyslu a nominovaly se tak na celosvětovou obalovou soutěž Worldstar Packaging Award, kde v lednu 2024 získaly ocenění Worldstar Awards 2024

dlabka obalroku23

Obal roku 2023 a WorldStar Awards 2024

Česká obalová soutěž Obal roku je certifikovaná světovou obalovou organizací World Packaging Organisation. Každoročně oceňuje firmy, které se podílejí na zajímavých obalových řešeních. 

Mezi hodnocenými obaly jsou dárková i přepravní balení, objevují se inovatiní konstrukce pro skladování, přepravu i prezentaci. Náš projekt zvítězil v kategorii Etikety.

Letos jsme na Obalu roku uspěli se dvěma etiketami na destiláty - Dlabka a Rýdzi. Oba projekty svůj titul obhájily i ve světové konkurenci a staly se držiteli titulu WorldStar Awards 2024.

17 Dlabka 07

18 Dlabka 08

19 Dlabka 09

Palírna Dlabka Distillery 

Mladá palírna vznikla na prahu Českého ráje v roce 2020. Od samého začátku jsme jejím partnerem pro výrobu etiket. Produktová řada se pomalu rozrůstá a vzniká krásná série aktuálně čítající 24 variant etiket.

Příběh vzniku pálenice nám vyprávěli její zakladatelé Ondřej a Kateřina Dlabolovi:

376726879 701181582048852 5461625322739328693 n

Autorka grafiky: Běla Houdková

"Tvoříme si náš sen pěkně od píky. Máme vlastní sady, moštárnu, chováme prasata a tím hlavním je pro nás umění destilace. Naší vášní je vydestilovat z ovoce či bylin jejich pravou esenci a uchovat ji v lahvi tak, abyste si ji mohli kdykoliv vychutnat. Zásadní je pro nás kvalita surovin, pěstování bez chemie a umění destilace.

Začali jsme ve dvou přestěhováním z Prahy na sever do Svijanského Újezda v roce 2019. Postupně se k nám připojil Matěj s Bělou. Matěj ladí s Ondřejem receptury a postupy destilace a Běla má na svědomí naše etikety a grafiku.

Kromě ovocných pálenek najdete v našem portfoliu širokou paletu ginů, likéry a brzy také whisky."

14 Dlabka 04

Vítězné etikety Dlabka Distillery

Tvorba prvního návrhu etikety se odrazila od loga Dlabka, které tvoří stylizovaný strom s padajícím jablkem. Designérka Běla Houdková vysvětluje, jak přemýšlela při tvorbě etiket:

"Logo Dlabka vyjadřuje naše sepětí s přírodou a úctu k surovinám se kterými pracujeme. Tento motiv se částečně propsal i do série etiket, kde se opakuje obloukový tvar s fragmentem vetvičky a jablkem.

Tento tvar tvoří jednotící prvek napříč všemi produkty. Naopak výplň tohoto prvku se snažíme graficky pojmout tak, aby charakterizovala daný produkt a navodila zákazníkovi správnou emoci. Některé produkty jsou svým vzhledem a barevností více veselé a kreativní, jiné evokují ovoce, ze kterého jsou vyrobené, a jiné naopak vyjadřují důstojnost, kvalitu a luxus.

Největší výzvou bylo zajistit jednotnost produktové řady Dlabka a zároveň vytvořit pro každý produkt charakteristický vzhled, který bude lákat ke koupi."

12 Dlabka 02

Pro výrobu etiket jsme vybrali přírodní papír Cotton Touch plus, který reflektuje vztah klienta k přírodním zdrojum. Technologii digitálního tisku kombinujeme s dalšími technikami zušlechtění jako je parciální lak, horká ražba nebo slepotisk.

Kompletní vzhled produktu doplňují kvalitní lahve od Skláren Moravia v čirém, hnědém nebo černém provedení a na zakázku vyrobené dřevěné uzávěry s logem.

13 Dlabka 03

Držitel ocenění Obal roku 2023 a WorldStar Awards 2024
Série etiket na ovocné a bylinné destiláty Dlabka Distillery

Ocenění:
Obal roku 2023, kategorie Etikety
Worldstar Awards 2024, kategorie Alcoholic beverages

Zadavatel: Dlabka Distillery
Návrh etikety: Běla Houdková
Realizace: Etiflex, s.r.o.

Použitý materiál: Cotton Touch plus
Použité technologie: digitální tisk, horká ražba, embossing, parciální lak

Bližší informace o ocenění Obal roku 2023:
https://obalroku.cz/cs/ocenene/obal-roku/2023/11545#or11545
Bližší informace o ocenění Worldstar Awards 2024:
https://worldstar.org/winners/worldstar/2024/

0
0
0
s2sdefault

Příběh Etiflexu začal před třiceti lety psát její děda Blažej Pálka. Její rodiče společně kormidlují břeclavskou tiskárnu už dvě dekády. „Nejvíc se mi líbí kreativní část,“ říká o Etiflexu třináctiletá Adéla Hotařová ve dvojrozhovoru s mámou Lucií.


Čím jste chtěly odmala být?

L: Zpěvačkou! Slavnou, aby mě znal celý svět. Jenže neumím zpívat a brzy jsem pochopila, že tudy cesta nevede (směje se).

A: Odmalička jsem chtěla převzít naši firmu a udržet rodinnou tradici. Děda Etiflex založil, mamka převzala a já bych chtěla pokračovat. Na práci v Etiflexu se mi ze všeho nejvíc líbí kreativní část. Třeba vymýšlení etiket – mají tolik nápadů!

L: Hodiny týdně maluje a zdokonaluje se. K umění má možná i geny – její praděda z manželovy strany byl akademický malíř na Ukrajině. Dokonce tam má i muzeum.


Jak si myslíš, že vypadá mámin pracovní den?

A: Komunikuje se zákazníky. Všechno musí zařídit a hlavně udržet klidnou hlavu. To si myslím, že mi nepůjde (směje se).

L: Všechno se dá naučit. To hlavní, co třeba táta naučil mě, je pokora. A taky úcta a respekt k zákazníkovi. Náš zákazník je náš pán a zrovna tento přístup mi předal. Adélku vychovával, možná i proto má k tiskárně tak hezký vztah.

A co klíčového bys chtěla dceru naučit ty?

L: Až bude trošku starší a jestli její zájem přetrvá – chci, aby v Etiflexu začala zametáním. Aby si prošla firmou od nejzákladnější pozice a pochopila celý výrobní proces. Aby měla o všem přehled. Rozhodně nemusí umět tisknout. A taky bych ji chtěla naučit řídit lidi a problémy řešit věcně.

A: Mně by to nevadilo. Je dobré, že si všechno vyzkouším. Aspoň budu tiskárně více rozumět. Asi bych měla trošku znát i tiskařské stroje, abych uměla poradit.


Do života Etiflexu Adélu ale zapojujete už teď, prozradíš jak?

L: Zajímá ji hlavně chod firmy, obchod a marketing. Ví, kdo navrhuje etikety a s jakými slavíme úspěch. Kdo jsou naši zákazníci a jak s nimi komunikujeme, přátelí se třeba i s jejich dětmi. Projekt To si vypijeme zná od A do Z. Občas ji beru na společenské akce nebo různé semináře, kde se dozví jiné informace než ve škole.

A: Problematiku tiskárny znám hlavně z domova, když přijdou rodiče z práce a povídáme si. Třeba o zaměstnancích a zákaznících. Když se něco pokazí, snaží se tomu přijít na kloub a problém vyřešit. I když se hodně baví o práci, vždy večer se nám snaží věnovat.

L: Snažíme se. Takové malé plus (směje se).

rozhovor spolecna 02

Plánujete v Etiflexu nový projekt – řeknete o něm víc?

L: Chystáme se v Břeclavi stavět novou tiskárnu – výrobní halu doplněnou o architektonicky zajímavou budovu s výhledem na les a okolní krajinu. Přejeme si, aby se tam zaměstnanci i klienti cítili dobře. Je to naše třetí dítě. V hlavě máme plán, že postavíme, vybudujeme informační systém, zlepšíme procesy a až to bude dokonalé, firmu předáme. Taky proto mě těší, že se Adélka o Etiflex zajímá. Na jednu stranu chce člověk dětem nechat volnost, ať je každé originál a najde si cestu, na které bude šťastný. Na druhou stranu je to fajn pocit, že dílo, které tvoříme už od roku 1991, může pokračovat. A třeba poskytnout životní úroveň a standard i budoucím generacím. Ale není to vůbec zadarmo.

A: Taky mi ale mamka říká, že kdybych chtěla dělat cokoliv jiného, můžu. Určitě by se nezlobila.

 

L: Musím prozradit, že se Adélka často ptá, kdo z nás dvou rodičů je šéf.

A kdo teda?

A: To je těžká otázka. Přijde mi, že mamka je víc hlava. Řídí vzhled a taťka výrobu.

L: No tak to řekni! Myslíš si, že je mamka šéf (směje se).

A: Počkej, uvedu to na příkladu. Hra Vinařův rok – mamka je obal a táta ten vnitřek (směje se).

L: Nemáme to zodpovězené. Sice jsem převzala tátovu firmu, ale v Etiflexu jsme s Broňkem od prvopočátků oba. Budovali jsme ho spolu a jeho zásluha je obrovská. Má zásadní zastoupení v technologiích a výrobě. Jeden bez druhého bychom nemohli fungovat. On je hodný a já zlý policajt (směje se).

rozhovor spolecna 03

 

0
0
0
s2sdefault

Už čtvrtý rok v řadě slavíme vítězství na obalové soutěži Worldstar Packaging Award. V květnu 2022 jsme v Miláně převzali ocenění za dvě úspěšné etikety. V obou vítězných projektech má prsty náš přední designér, Aleš Sadil.

U poroty zabodovala etiketa Zuřivec muzikanta Davida Kollera a vinaře Filipa Mlýnka.
Zurivec detail

Trofej získala také nová série etiket, kterou tiskneme pro Zahradnickou fakultu Mendelovy univerzity v Lednici.
Mendel Univesity labels

Světová obalová soutěž WorldStar 2022

Soutěž každoročně organizuje světová obalová organizace Worldstar Packaging Organisation, která spojuje obaláře z více než 60 států z celého světa. Odborná mezinárodní porota letos hodnotila rekordních 440 obalů v různých kategoriích. Mezi nimi i dvě vinné etikety z dílny Etiflexu. Porotci posuzují různá kritéria, především kreativitu, inovaci a kvalitu provedení
trofeje

Galavečer v Miláně

Po loňském ročníku, kdy se předávání cen muselo kvůli covidu přesunout na obrazovky notebooků, jsme si letos užili galavečer v plné parádě. Předávání se každý rok koná na jiném místě a letos volba padla na Milano, město designu a módy.

Slavnostní akce se odehrála pod zvlěnou skleněnou střechou objektu Fiera Milano a hostila přes 300 návštěvníků z 37 zemí světa. Zajímavé je, že česko-slovenská výprava byla letos hned po Němcích nejpočetnější.

Worldstar
Náš team si užil atmosféru slavnostního večera, kde z rukou prezidenta WPO Prof Pierre Pienaara převzal trofeje. Na podium jsme s sebou alespoň symbolicky vzali i Aleše Sadila, designera vítězných etiket.

PR6 1419

Vítězná etiketa – Mendelu, Zahradnická fakulta

Zahradnická fakulta Mendelovy univerzity nám zadala tvorbu nové série etiket pro tři řady vín ze své produkce. Propracovaná grafika spojuje tři osobnosti fakulty – studenta, doktora a profesora.

Mendel University bottles Uprav sroub

Kraftový papír kontrastuje s čistou geometrií loga Mendelu a detailní grafikou v rudé horké ražbě.

Mendel University Student

Poselství etikety získává díky mobilní aplikaci Živá etiketa multimediální rozměr. Stačí vzít láhev do ruky a nechat etiketu ožít v rozšířené realitě.

MENDELU living label

Vítězná etiketa – Zuřivec

Sedm písmen. Sedm múz. Sedm vín. To je specifický projekt Zuřivec, v němž muzikant David Koller společně se sedmi vinaři tvoří své vinné album.

Zuřivec vyniká nejen příběhem, ale i etiketou. Pulzující zuby hudební amplitudy složené ze sedmi fragmentů dávají etiketě energickou tvář. K zušlechtění jsme využili kombinaci zlaté matné a zlaté lesklé horké ražby. Plasticitu dotváří embosovaná struktura metalických motivů. Detaily výborně kontrastují na materiálu Cotton v barvě noci.

Zurivec detail

Ani zadní strana nezůstane bez překvapení. Stříbrný QR kód s portértem Davida Kollera nepřehlédnete.

Zurivec back label

Obal roku 2021

Nominaci do světové soutěže Worldstar vždy předchází vítězství na národní úrovni - v České republice obaláři soutěží o titul Obalu roku

Vítězství v soutěži českých obalů pro nás vždy velkým úspěchem. V Obalu roku 2021 jsme kromě Zuřivce a Mendelu zvítězili také s etiketou Gloriette, kterou tiskneme pro VINAŘSTVÍ Velké Bílovice s.r.o.

Gloriette bottles

Jak na světové etikety?

V Etiflexu nám rukama denně procházejí nové krásné etikety. Je obtížné odhadnout, které z nich mají potenciál světového vítěze. Ptáte se nás, jak etikety do soutěže vybíráme.

„Subjektivně cítíme, že některé projekty s námi rezonují více než jiné. Máme také možnost sledovat reakce na etiketu u dalších zákazníků. Dobrý návrh vždy vzniká jako provázaná spolupráce tří subjektů – klienta, grafika a tiskárny. Ačkoliv tento princip uplatňujeme u většiny projektů, ne vždy je výsledek světový. Je k zamyšlení, co je ten nejdůležitější element, který přináší světové úspěchy. Podle mého názoru je to příběh. Pokud se povede vykřesat poutavou myšlenku a vložit ji do etikety, vznikne něco výjimečného.“ říká Lucie Hotařová, majitelka Etiflexu.

 

0
0
0
s2sdefault

Nikdy nedostanete druhou šanci udělat první dojem. To platí i pro víno. Jak asi na zákazníka působí, když ho poprvé uchopí? Soustředíme se na etikety, ale celkový dojem vždy dotváří i lahev. Dali jsme dohromady pár tipů, jak nad ní přemýšlet.

Neberte sklo na lehkou váhu

Jste na vážkách, jakou gramáž lahve zvolit? Těžší budí luxusnější dojem a obsah udrží déle chladný. Více spotřebované skloviny se projeví na ceně, ale lehčí verze jsou křehčí a bývají kazové.

Barevné lahve limitují etiketu

Barvy a tvary lahví jsou za hranicemi historicky spjaté s různými odrůdami a lokalitami. U nás obdobné zvyklosti nemáme, a tak se barva většinou ladí k etiketám. Obecně platí, že čím barevně výraznější lahev vyberete, tím tlumenější etiketa musí být.

V Etiflexu máme odkoukané, že vínům sluší tmavé lahve. Vzbuzují dražší dojem a zároveň poskytují nejvyšší ochranu před UV zářením.

sklo barvy

Objem dělá dojem

Neomezujte se jen na sedmičky. V zahraničí jsou menší objemy oblíbené především v gastru. Půllitrová lahev se hodí k obědu pro dva a například Francouzi smí po takovém obědě řídit. U nás jsou malé lahve prozatím výjimkou. Pro opravdu exkluzivní vína vsaďte na Magnum lahve o objemu 1,5 litru. Hodí se na dlouhodobou archivaci, protože v nich víno zraje pomaleji. Navíc působí jako výjimečný dar a jsou nositelkami hodnot vinařství.

sklo tvary

Od ústí až do dna!

Volba tvaru lahve by měla jít ruku v ruce s tvorbou etikety. Volba je čistě na vašich preferencích, protože tradice typických tvarů v regionu není. Nebojte se při vybírání dostat až na dno. Lahve s hlubším vpichem se nejen lépe drží, ale hlavně vytváří očekávání. Je zažité, že čím více skloviny, tím dražší lahev a tím i luxusnější obsah ukrývá.

sklo dno

Je libo lahev na míru?

Kvalitní sériová lahev poslouží dobře, ale mezi ostatními může zaniknout. Chcete se odlišit nebo je vaším cílem, aby zákazníkovi ihned padla do oka? Sáhněte po lahvi na míru. Speciální článek jen o nich připravujeme!

_____________________

Správné odpovědi kvízu:
A Bordeaux
B Schlegel
C Burgundská
D Sektová

0
0
0
s2sdefault